hunt

igår va de fågeljakt. lånade ulf ekbäck´s finnspetstik tira å drog till stalon, 6 mil bort. Det tog inte många minuter innan hunden hittade 3 orrtuppar men dom va nervösa å drog iväg efter några sekunders utskällning. 300 meter längre bort satte dom sig i några talltoppar. jag gav fan i dom och fortsatte istället uppför berget. inget speciellt hände. ett kortare ståndskall som tystnade innan jag ens börja höra det nästan.....i ett skogsområde stötte jag lös 2 tjädrar som satte i några tallar....smög mot en orrflock på ett hygge...9 orrar i en björk å 1 i en annan....när hunden började närma sig så drog dom....tillbaka vid bilen såg jag orrarna som vi hittade på morgonen..dom satt kvar i samma tall...i 5 timmar hade dom suttit där!...jag stoppade hunden i bilen å skulle smyga fram å skjuta en men då hade dom smitit iväg dom jävlarna....Tira va väldigt fin å snäll.följsam i skogen.sökets omfattning i tid va bra men i lite lågt tempo.förföljandet av flyende fågel va inte bra....

idag åkte jag till vilhelmina å jaga älg. följde en gammal lärare från gymnasietiden, lars-peder. vi började med den äldre jämthunden. han sökte men fann ingen älg. vi såg inte ett färskt spår eller ens ett gammalt spår för den delen....vi bytte hund å prova ett annat område där vi visste att det fanns en ko m kalv. tillslut hittade vi spåren å hunden drog efter.....låååångt. det börja mörkna så vi sprang till bilen å följde efter hunden. garmin astro gps-pejl ä grejer. vi såg precis var hunden fanns så vi stannade å väntade...plötsligt prasslade de till bredvid bilen å på andra sidan diket va kon å kalven....de gick som de gick å till sist kom hunden tillbaka....efter att hållit efter älgarna i ca 9 km....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0