The Star - Rågolias Birro

Släpp 07.45. "Hunden går ut omedelbart och får upptag 07.55 avstånd 700 meter, fast stånd. Han skäller med mycket bra hörbarhet 70 - 80 skall/min. 09.40 skottillfälle på kviga sken. 10.00 gångstånd efter en flykt på 2 km. Drar iväg 4,5 km under följande timmar. Hunden har ett glesare skall under gångståndet med en tydlig ökning då älgen står fast. Det blir kortare fasta stånd på upp till 10 minuter men i huvudsak gångstånd. Under tiden jag följer så träffar jag två jägare som vid olika tillfällen varit in på ståndet. Detta försvårar för hunden att få stopp på älgen. 12.00 skottillfälle då kon går över ett hygge. 12.20 går älgen över Paubäcken hunden tystnar. 1245 hunden åter. Vi provar lydnad under sök ua" (utan anmärkning)

Citat från provberättelse av Birro`s (jävulen) jaktprov då han va 2 år gammal. Provet gav 74 poäng (1:a pris)
Nu ä han 6 år gammal å en kanon. Jag skulle LÄTT betala 12.000 kr för denna hund!

"12.20 går hunden över Paubäcken hunden tystnar. 12.45 hunden åter."
Paubäcken är förmodligen inte en bäck utan mer i storlek med en Å, därför så avbryter Birro älgarbetet......

Rågolias Birro


Birro´s morfar är halvbror med morfar´n till denna tik....(som jag ha boka valp efter)

Lärvätsalon Lara


och hennes morfar´s bror ser ut så här....
Nissas Falk ( "världens högst meriterade jämte" och finaste jämte..inte sagt av enbart mig)


och Birro´s morfar ser ut så här
Nissa Emppu



Lärvätsalon Lara´s föräldrar ser ut så här:
Knaperbacken Fonzie                   Lärvätsalon Rita
           







Kommentarer
Postat av: Mamma Mu

Du skulle ju ha en finskspets din dan-banan! har du glömt de ? :)

2008-12-02 @ 19:53:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0