Ny vecka

Helgen var rätt bra. Lugnt på jobbet. En liten afterski på lördag. Jerry vann skidtävlingen med en halv fot före Oskar. Skoj!

Idag har jag å Jimmy vare till Järpen å handlat lite å hämta en säck me halm i Krok. Åkte en sväng på skidorna på förmiddan men de kändes jävligt segt. Ska till Järpen imorrn kväll på tävling. Får sällskap av en snubbe som va 63a på Vasan i år, Pelle Järsenholt. Får låna ett par skidor av Oskar å tävla på:) Snällt!

Jag är lite orolig att jag ska få nåt skit i halsen för det kittlar lite just nu å de ä många som ä lite småkrassliga....men jag va in på båda apoteken idag och handlade lite medicin:)


Nu Mandy kan du sluta läsa för nu hade ja tänkt skriva lite jakt:) hehe....


Oktober månad och första frosten. Jag och finnspetsen Sally ska ut på fågeljakt i dom gamla tallskogarna. Vädret är på topp, några minusgrader, klart, vindstilla och lite dimma i låglandet. Den kalla luften fyller lungorna och kombin laddas. Jag går i ett område där jag vet att det brukar finnas en tjädertupp. Det dröjer inte många minter innan Sally skäller inne i dimman i en backe, intill en liten myr. Jag börjar försiktigt att smyga fram mot skallet. En tjädertupp "skär näbb" åt hunden och tunga vingslag hörs. Jag hör 2 andra tuppar ta till vingarna i närheten. En av tupparna kommer nästan rakt emot mig och slår fast i en talltopp inom hagelhåll. Han vänder sig om och väntar på den jagande hunden. När första skallserien rinner ur finnspetsen låter jag kulan lämna pipan och genomborra fågelkroppen. Han sitter kvar en stund med stylet uppfält som vid ett tjäderspel och försöker hålla balansen men krafterna tar slut och han rasar ner ur tallen.

Jag stoppar tuppen i säcken och fortsätter genom skogen. En tjäderhöna lättar ur en tall men Sally bryr sig inte om den utan har siktet inställt på något annat. Några hundra meter bort börjar ett nytt härligt ståndskall. Under ansmygningen stöter jag 4-5 andra tuppar som sitter lite varstanns i tallarna. Som tur är så drar dom inte med sig tuppen som Sally jobbar med. Ansmygningen fortsätter försiktigt i så bra skydd som möjligt men plötsligt väljer tuppen att ta till vingarna. Över en skogsbilväg och in i skogen på andra sidan. Sally är snabbt där och får förnyat skall på tuppen. Efter några minuter gör tuppen en kort förflyttning och det blir nytt skall igen. Detta upprepar sig igen innan jag börjar smyga på. Nu verkar tuppen valt att sitta kvar. Jag kryper och ålar som en orm i blåbärsriset fram mot ståndskallet. Kommer ner i en svacka och är nu på knappt 50 meters håll från tallen där fågeln sitter. Svetten rinner under kepsen. På väg upp ur svackan är det en sten som jag kan ställa mig upp bakom och titta upp över krönet på kullen. DÄR! långt ner i tallen helt öppet ute på en kvist sitter tuppen och tittar ner på Sally som är helt galen. Jag tar ett rejält stöd i mossan på stenen och låter skottet gå och ner kommer tuppen. Efter detta känner jag mig rätt nöjd med dagen. Tar lite bilder och fika och går tillbaka till bilen. Jaktturen tog ca 4-5 timmar så jag har utelämnat en del detaljer:)
Sally med tupp 2                 Här med bägge tupparna som vägde kring 4.5 kg/st om jag inte minns fel
    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0